2014年8月29日星期五

鄭秀韻訪梁文道:悲見香港好大鑊 搞到咁局面邊個有著數?

【AM專訪】人大常委會將於周日就普選框架拍板,連日各方叫陣,大有決戰前夕味道,但台前上演的明明是一場大衛挑戰巨人的強弱懸殊決鬥。長年遊走兩岸三地的文化評論員梁文道,對政改十分悲觀,他直言香港「好大鑊」,因察覺到有一方勢力將香港弄致翻天覆地,他質疑,「香港今日搞到咁局面,邊個有著數?」

人稱「道長」的梁文道,從事傳媒工作16年,長年筆耕,文章多分析中港台社會動態,對近日鬧得紛擾的政改問題,亦有一番觀察及見解。他早前接受本報專訪,從內地一股肅殺氣氛,談到香港為何失去中間溫和聲音,令政改走向恍如已預見的「死局」。

他指現時內地氣氛空前緊張,出現很多「古靈精怪」的敏感和自我審查,「點解內地咁緊張?並非習近平有好明確命令話邊條路線唔准郁,而係營造一種肅殺氣氛,所有人嘅神經就挑動起嚟,過去嘅極左分子又重新出嚟……」而政治鬥爭最劇烈的時候,意識型態亦必定空前緊張,並興起「維穩經濟」。所謂「維穩經濟」,他舉一個活生生事例,指認識一名江西南昌年輕異見人士,對方因經常批評共產黨及地方政府,長期成為維穩打擊對象,因屢被「國保」騷擾,遂決定離開南昌到北京發展,「點知佢快要走時,『國保』叫佢唔好走,話幾十個兄弟睇你,大家傾deal,甚至有咩合作項目一齊搞……」他以另一例子作比喻,「冇火燭,消防員做乜?」

有人撥火推高中港矛盾

梁文道認為,香港爭取民主與內地緊扣相連,若香港實行一人一票普選特首及立法會,會影響內地各省市年輕人,「佢哋會問點解我哋唔得?」因此,中央將香港政改問題提升到國家安全層面,而且黑白分明,他認為合乎他們的一貫發展邏輯,他更認為,近年中港對立嚴重,是有人刻意挑撥事端,而今年4月內地童在旺角便溺猛地發酵更是事不尋常,他指事件本是小事一樁,內地過去多會以「兩地血濃於水」來小事化無,「但今次唔係,《環球時報》出3日社論鬧香港人,新華社出評論,微博上出『五毛』鬧香港人,即係撥火,唔係收火,中港矛盾佢有份撥火。」他又指網媒《熱血時報》及《輔仁媒體》在內地毋須「翻牆」,「想大陸網民睇到呢啲網站,見到香港班人成日叫你『支那狗』、『蝗蟲』……所以中港矛盾係佢撥出嚟,就係安全問題。」

「呢種對立矛盾推高有咩好處?」他認為正是基於維穩邏輯,他亦察覺今年發生的所有事都很奇怪,「傳統智慧話俾我哋知,七一遊行前中央會派糖嘅,但今次出白皮書;傳統智慧話俾我哋知,如果真係有班人佔中,就好似當年五區公投咁,係play down(淡化)重要性,但大家都知,反佔中只係推高咗佔中嘅意志力同埋度氣……點解佢咁做?同香港後面有啲人做嘢官僚心態有關,呢班官僚同南昌官員一樣,冇事就冇飯開……」

打傳媒學者 失中間聲音

維穩魔爪還伸向傳媒,新聞網站《主場新聞》結業,身為創辦人之一的梁文道,對「主場之死」無透露丁點內情,但斷言肯定與政治原因有關,認為事件達到的效果是香港媒體光譜「唔見咗」,只剩兩極,「今鋪政改好特別地方,有班人講袋住先、或有啲人想有得傾,但好多人話好難……點解冇中間力量?唔會有溫和聲音?係佢自己拆咗……」他指2010年通過政改方案,是因與民主黨傾掂數,當時民主黨是政壇中間力量,首腦是司徒華,「但今日政壇冇咁嘅人,全數歸晒兩邊……」當時除了政治力量,還有輿論力量,「學者聯署,即佔中嗰班,陳健民、戴耀廷,仲有蔡子強、馬嶽,今日班人全部俾你打到變晒敵人,冇埋中間聲音……」



《主場》被滅聲,梁文道曾形容「香港真係好大鑊」,「《主場》本來都企中間位,但佢都容忍唔到,同見佢手法都變咗,從前如果想搞掂一個media,佢唔會用啲方法令到創辦人覺得唔舒服,佢會拉攏你,例如佢可以用銀行想落廣告,呢個先係正路手法,所以今次香港好大鑊,因為以前從來唔係咁玩。」他深信不疑,「肯定依家有一班勢力覺得,愈搞到香港對立好嚴重、推到香港好大鑊,佢愈有著數。」他反覆提出「搞到咁咩人有著數」的疑問,「香港今日搞到呢個局面,一定有好多人攞著數、攞政績,一步一步推,對佢哋嚟講,消滅一個媒體係一個政績,要一個媒體轉軚,又係一個政績,搞個反佔中(活動),又係政績,全部人都冇諗,呢啲嘢最終構成嗰個好大picture入面,其實對中央有冇好處?都冇好處,對香港亦冇好處,但佢唔理得咁多!」

有可能變「一國一制」

基本法委員會委員劉強早前說,政改最壞打算是「一國兩制」變「一國一制」,梁文道認同這個說法,甚至認為極有可能,他推測政改最壞局面是中央堅持「過半數」提名門檻,佔中必會發生,到時駐港解放軍可能會「影子」出動,「但真正大鑊地方唔係解放軍出,而係清場後要上court,可能搞一、兩年,呢年幾兩年日日有古仔(新聞),國際媒體當烏克蘭(內戰)新聞咁做,外國勢力有可能變真,真有一班極右人士覺得香港冇掩雞籠,真係嚟到,然後透過香港影響大陸,香港變咗所謂中國版顏色革命嘅前線基地,到時真真正正係國安問題。」

他不排除當出現最惡劣情況時,中央會乘勢重推23條立法,他認為23條與普選分不開,「我成日覺得咩愛國愛港都係假嘅」,他大膽假設,即使今日香港有普選,八成投票選民仍是會選曾鈺成之類的建制派,「但就算係咁,你估選舉會否冇篩選?都唔會,因為安全永遠唔會放心。」

對前景悲觀 中央香港雙輸

梁文道對時局不無感慨,他形容:「我覺得好不幸」,並直言「好悲觀」,「睇住冇晒中間派,最終對中央、對香港都輸!」他續說,「如果中央清醒嘅話,唔應該俾個局面發生到咁情況,但點解會去到咁?我成日覺得有好多我哋估唔到嘅人,可能好多係香港自己人,喺中間攞著數!」他相信整個局面並無預設劇本,可能是陰差陽錯,或有人欺上瞞下、謊報軍情,「即係明明香港冇乜敵對勢力,只係內部矛盾,但愈同上面煲到好勁,佢先有資源、有權、有著數,呢個就係維穩經濟學……」但他諷刺說,「點解過去咁多年中國內部保安維穩開支不停上升?你愈維穩愈唔穩……」

觀乎近日事態發展,佔中看來已無法避免,但後續如何,無人知曉,「大家開始已去到一個地步,冇人再計較實際嘅嘢……大家都唔諗,大家覺得佔中係世界末日,世界末日之後仲有乜好諗……冇人去諗之後點,連建制派都唔諗,推晒啲人出嚟,是非大決戰,之後點?點埋尾?冇人諗……」香港人可做甚麼?「唯有盡量掌握機會,將實況講出嚟,要超越既有嘅意識形態對立……」

後記

末代港督彭定康於96年在其任內最後一份施政報告中曾說——「我感到憂慮的,不是香港的自主權會被北京剝奪,而是這項權利會一點一滴地斷送在香港某些人手裡……」彭定康於18年前所作的預言,看來正在應驗!